Hva som kommer opp når man søker på Google er ikke spikret i stein, og varierer med hensyn til brukerens søkehistorikk, brukerens lokasjon, kontekst og om brukeren sitter på mobil eller PC. Det er ikke mulig å garantere at man blir øverste resultat, eller i det hele tatt havner på første side, med mindre du betaler for annonsering. Men det er enkelte grep man kan ta for å gjøre sannsynligheten litt større.

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering? 

1. Godt tekstlig innhold 

Det beste tipset er å skrive godt tekstlig innhold, og formulere seg på en måte som besvarer spørsmål som brukeren måtte ha.

Google setter kvalitet høyere enn kvantitet. Det er slik at jo flere som klikker på, deler og liker artikkelen din, jo mer ser Google at du har godt tekstlig innhold. Da vil de gjerne prioritere dine artikler høyere enn andres. 

Ikke overkompliser språket heller, bruk ord som din målgruppe kjenner igjen. Fokuser på å skrive til akkurat din målgruppe. 

2. Meta-informasjon 

Det er veldig viktig at informasjonen man legger inn her er relevant til resten av innholdet. 

Title: Bruk unike navn for hver side, og ikke bruk generelle navn. Du må heller ikke legge for mye informasjon og nøkkelord i tittelen. Prøv å finn en kort, men informativ og passende tittel. 
Description: Beskrivelsen skal kort oppsummere innholdet på siden. 
Keywords: Du skal bruke noen få nøkkelord som skal fortelle hva siden handler om. Her er det viktig å holde seg konkret, husk kvalitet foran kvantitet. Ha heller null nøkkelord enn ti halvveis passende. 

Eksempel på en matside der man har trykket seg inn på en kakeoppskrift: 
Title: Oppskrift på eplekake 
Description: En god og velsmakende eplekake som passer godt til både helgekos og selskaper. 
Keywords: Eplekake, oppskrift eplekake 

3. Universell utforming 

Google leser nettsiden på samme måte som en skjermoppleser gjør. Derfor er ikke bare UU (universell utforming) viktig for at brukerne skal forstå innholdet på siden, men også for at Google skal kunne lese og hente ut informasjon. Det er viktig at alle artikler har en riktig semantisk oppbygning, med riktig bruk av overskrifter, ordentlige listeelementer, forklarende bildetekster og lignende. 

Du kan lese mer om UU i denne artikkelen.

4. Mobiltilpasset 

De fleste Googlesøk blir faktisk gjort på mobil. Derfor er det ekstra viktig at nettsiden din er mobiltilpasset for at brukerne skal få en god opplevelse. Google vet om nettsiden din er tilpasset mobil eller ikke, og vil derfor rangere deg dårlig dersom nettsiden din kommer dårlig ut for mobilbrukere. 

Du vil også ha en mobiltilpasset nettside for eget omdømme, for du mister store deler av din potensielle kundegruppe ved å ikke virke like profesjonell på mobil som på PC-skjerm.  

5. Bruk Google AdWords 

Google AdWords er Googles annonsesystem. Du kan gå inn og by på å få annonseplass til et spesifikt nøkkelord du vet mange søker på for å komme inn på siden din. Denne annonsen vil vises som en sponset lenke i høyremargen i søkeresultatet. 
Adwords vil hjelpe deg med å nå din spesielle målgruppe raskere. Du betaler kun per klikk du får, og ikke for at annonsen skal vises. 

Hva et slikt søkeord koster kommer helt an på ordet, og hvor mye du og andre er villige til å betale for at dette ordet skal lede til din side. For å få mest mulig ut av pengene er det viktig at søkeordet er relevant for din side og for din målgruppe. 

Bruk dette verktøyet for å sette i gang med AdWords: https://ads.google.com/intl/no_no/home/tools/keyword-planner/ 

6. Fortell Google hvilke sider som ikke skal vises 

Å fortelle Google hvilke sider som ikke skal vises kan være vel så viktig som å fortelle hvilke sider som skal vises. For eksempel er det lite hensiktsmessig at en liste over informasjonskapsler eller en søkeside kommer opp i Googlesøk, siden de ikke inneholder relevant informasjon en bruker er ute etter.  

7. Ha SSL-sertifikat 

Google kan se om du har et sikkerhetssertifikat eller ikke, og om alle linkene på siden din har http eller https. Når man har fått på plass et SSL-sertifikat og du har endret alle eksterne linker fra http til https, må vi også inn og endre til https i kildekoden på nettsiden din. 

Men å ha et slikt sikkerhetssertifikat vil ikke bare fortelle Google at nettsiden din er trygg, men også alle besøkende. Når man har et sertifikat blir all kommunikasjon mellom hjemmesiden og brukerens enhet kryptert. Mange nettlesere vil faktisk vise et advarselssymbol om du ikke har det.  

8. Rask å laste inn 

Det er mye som kan gjøre en nettside treg, og derfor Googles Speedtest for å finne ut hvordan akkurat din side ligger an. Det kan være store bilder, videoer, funksjoner, animasjoner og lignende som gjør nettsiden tregere enn den trenger å være. Man kan ikke regne med å få i pose og sekk, noen ganger kan man velge å ha store bilder fremfor den raskeste lastetiden. Dette er avveininger man må gå gjennom. Men en speedtest vil gi en god indikator på hva som er mest ødeleggende for hastigheten på nettsiden din.  

 

Om du ønsker hjelp med å fylle inn meta-informasjon, gjøre siden din universelt utformet, mobiltilpasse den, velge hvilke sider som ikke skal vises, legge inn SSL-sertifikat eller minske lastetiden, så ta kontakt med oss