Nå har de aller fleste av oss allerede kommet godt i gang med arbeidet etter sommerferie, og vi lurer på: Hvor mange utviklere drev med koding i løpet av ferien?

Vi kan se for oss at svaret på dette er ganske mange, da utviklere ofte driver med egne prosjekter på fritiden. Samtidig er det mange arbeidsgivere som forventer at du oppdaterer deg i faget til enhver tid, men bør det egentlig være slik?

Ta ferie, i ferien

Som utvikler arbeider du med utvikling nesten 8 timer hver eneste arbeidsdag, men allikevel kjenner mange på frykten av å ikke være orientert på siste nytt i teknologiverdenen. Det er også viktig å presisere at dette ikke bare gjelder under ferier, men også om du er i permisjon, er sykemeldt eller lignende.

I Aplia er vi enige om at stress og frykt for å bli utdatert er helt unødvendig. For å kunne gjøre en god jobb som utvikler trenger du ikke å følge med på "det siste innen teknologi" og de nyeste rammeverkene. De aller fleste utviklingsprosjekter lager løsninger som skal leve i 5-10 år. Og selv om disse er levende og oppdateres jevnlig, går det fortsatt ikke så fort fremover som bransjen og media liker å fremstille det. Så senk skuldrene, du faller ikke av lasset, blir utdatert eller får dårligere lønn, etter 4 uker med ferie eller en foreldrepermisjon.

Hvordan jobber vi med kompetanseheving i Aplia?

Setter arbeidsgiveren din av nok tid til at du får oppdatert deg i faget? Ansvaret for etterutdanning og kompetanseheving ligger ikke uten videre hos bedriften. Men bedriften har ansvar for å ha tilgjengelig nødvendig kompetanse til de forpliktelser og leveranser bedriften tilbyr.

I Aplia er "kompetanse" en av våre verdier, og vi har derfor valgt å ha et tydelig fokus på at alle ansatte skal få muligheten til å utvikle seg og utvide sin kompetanse. Men folk har selvfølgelig ulike behov, og det vil alltid være rom for både de som vil kode på fritiden og de som har behov for fri og drive med andre ting.

Daglig leder sitter ved vinduet på kontoret

 

"Bedriften bør ha en plan for innovasjon. Det er bedriftens ansvar at bedriften ikke blir utdatert, og mister kundegrunnlaget. Den planen kan fort være sammenfallende med behov for individuell kompetanseheving i vår bransje. Så i en bedrift hvor det er tilrettelagt og en kultur for innovasjon blir det vinn-vinn for bedrift og ansatt", sier daglig leder, Anders Haukeli.

Våre tiltak for å bidra til kompetanseheving i bedriften:

Kurs og kompetanseutvikling
I Aplia er det viktig for oss å prioritere kompetanseheving av de ansatte, da dette skaper verdi for bedriften. Kurs, konferanser, seminarer og webinarer er derfor populært blant de ansatte for å få faglig input i en ellers travel arbeidshverdag.

Utviklingssamtaler
Ansatte i Aplia får råd og veiledning fra teamleder for å oppnå potensielle karriere -og kompetansemål. Sammen lager de en utviklingsplan med oppfølging.

Faggrupper
Vi har faggrupper hvor de ansatte får nødvendig tid til å tilegne seg kunnskap i møte med utfordringer.

Slack-kanaler
I Slack har vi flere kanaler hvor de ansatte deler interessante artikler, nyheter/oppdateringer, tutorials eller lignende med hverandre. Eksempler på kanaler vi har er: #devops, #dev og #litteraturbase.