Løsning
Aplia har siden 2018 vært en sentral aktør i utviklingen av digital læringsressurser for Aschehoug forlag. Her var oppgave å forstå og løse Aschehougs kunder sine behov på en optimal måte. Et eksempel på en kunde for Aschehoug er elever som skal få optimal opplæring, og utvikle seg til ressursterke voksne samfunnsborgere. Her var det viktig for Aplia å ha evnen til å sette seg grundig inn i Aschehougs fagfelt, i dette tilfellet pedagogikk. Det var for Aplia avgjørende for å kunne levere gode digitale løsninger.
Aplia har jobbet tett med Aschehougs interne designteam, med høyt fokus på implementasjon av innholdsnavigering, samt maler hvor det benyttes parallax-effekter. Aplia har også bistått kunden med utbedringer, DevOps og Performance-analyser.
Plattformen til Aschehoug er utviklet til å være moderne, fremtidsrettet og brukervennlig både for kunder og administratorer. Plattformen er også tilpasset og utviklet slik at det er mulighet for å utvide med flere nettsteder i Aschehoug-konsernet etter behov.
Løsningen er tilpasset for å ha en så kort og enkel salgsprosess som mulig. Det er enkelt og effektivt å kjøpe fysiske produkter, verk og serier, digitale produkter, abonnementsprodukter og kurs. Plattformen benyttes av ulike kundegrupper med tilpasset brukerregistrering for privatpersoner, forhandlere og bedrifter uten avtale med Forlagssentralen for å nevne noen. Brukere fra utdanningsinstitusjoner kan også logge seg på via FEIDE. FEIDE er tjeneste for enhetlig identitetsforvaltning i norsk utdanningssektor. Brukerne har tilgang til “min side” og få full oversikt over ordrehistorikk, redigere opplysninger som address, kontaktinformasjon og mye mer.
Plattformen skal bidra til å fremme de ulike merkevarene til Aschehoug og øke salget av både fysiske og digitale produkter. En felles plattform gir mange fordeler. Blant annet kan man dra nytte av raskere og rimeligere utvikling når funksjoner er felles for flere nettsider. Dette naturligvis uten å være til hinder for at hvert enkelt nettsted har sitt eget grafiske uttrykk og funksjoner tilpasset de aktuelle målgruppene.
Teknologi og metodikk:
eZ Platform, Confluence, CSS, GitLab, HTML, Ibexa DXP, Jira, PHP, SCRUM, Sass, Vue.js, Amazon Web Services (AWS), Figma, Foundation, GitHub, Kanban, Three.js, Twig, Python, Terraform, Ansible, Docker, Redis, OpenShift, Symfony, MySQL, Apache HTTP Server, Amazon ECS, Datadog, MongoDB Atlas, Amazon S3, Sentry, Scrutinizer, AWS Lambda, Java, Wildfly, Gradle