Bakgrunn:

Nettsidene til Herøya Industripark ble bygd opp på CMS-systemet eZ Publish i 2017, med Aplias egenutviklet rammeverk, “Aplia Starter” som publiseringsløsning.

Aplia har stått ansvarlig for videreutvikling, drift og support. I tiden fra lansering til dagens dato har nettsidene blitt oppgradert etter våre anbefalinger i dialog med Herøya Industripark. Dette gjelder både plattform og rammeverk. Det har også vært noe videreutvikling og support i løpet av årene.

For noen år siden besluttet eZ Systems at plattformen eZ Publish skulle fases ut. eZ Publish har ikke blitt videreutviklet siden 2014 (siste versjon ble oppdatert 2019) og NORA ønsket et alternativ til eZ Publish. Etter 2022 vil det heller ikke bli lansert sikkerhetsoppdateringer til eZ Publish.

Tiltakene som Aplia har gjort for Herøya Industripark, er blant annet å oppgradere til nyeste PHP-versjon, slik at levetiden for løsningen skulle vare lengst mulig.

I tillegg til det, har vi gjennom jevnlig dialog med kunden informert om ulike alternativer og løsninger for nye nettsider til Herøya Industripark.

Denne prosessen startet allerede for noen år siden. I mellomtiden har Aplia hatt ansvar for jevnlig kontroll på sikkerhet, support og feilrettinger. I den forbindelse, har ikke Aplia valgt å tilby våre samarbeidspartnere og kunder andre tekniske løsninger for fremtiden. Vi ser også at en ny og oppgradert teknisk løsning, vil være mer bærekraftig og en mer langsiktig investering.

Ny teknologi - på vei mot nye nettsider

På bakgrunn av dette, er det tid å løfte blikket mot nye tekniske løsninger. Aplia har hatt tid til å forberede oss, og har testet flere ulike teknologier og løsninger som vi ser kan erstatte eZ på en mer tidsriktig og fleksibel måte.

eZ Publish var i utgangspunktet utviklet som en publiseringsløsning for magasiner og aviser.

Teknologi

Det ble satt forventninger til at en ny publiseringsløsning for Herøya Industripark skal kunne støtte følgende funksjoner:

  1. Publiseringsløsning med strukturert innhold i en trestruktur
  2. Søkemotoroptimalisering (SEO) for å ha god synlighet i søkeresultater på Google og andre søkemotorer.
  3. Mediebibliotek for filer/bilder som brukes på nettsiden
  4. Dynamisk, lenket innhold
  5. Brukerhåndtering for brukere i forskjellige bedrifter/brukergrupper (domener) for autentisering ved booking av møterom.
  6. Mulighet til skreddersydde moduler, f.eks booking av møterom.
  7. Fleksibilitet og moderne teknologi med tanke på videreutvikling.

På bakgrunn av disse punktene har Aplia skissert en løsning basert på såkalt "Headless CMS". Til forskjell fra et tradisjonelt CMS, vil måten dataene blir lagret og redigert, være adskilt fra måten den blir vist på.

Dette gjør at man står friere når man lager skreddersydd funksjonalitet, som samtidig skal kommunisere mot samme database som nettsiden og publiseringsløsningen. I tradisjonelle CMS så er det en stor oppstartskostnad ved skreddersydde løsninger, da man må jobbe med verktøyene man har, og ikke står like fritt til hvordan dette kan settes opp.

Dette vil si at selv om nettsiden er selvstendig, så kan Herøya Industripark ha en egen mobil app for booking av møterom, som begge kommuniserer mot definert database.

API

Forklaring

Illustrasjonen viser det på en veldig enkel måte. Backend er kjøleskapet som inneholder alle matvarene. API´et er det som bestemmer hva som skal serveres. Eksempelvis API bestiller: poteter + fløte + ost = fløtegratinerte poteter.

Fløtegratinerte poteter = det som vises på nettsiden.

Dette er kanskje en merkelig måte å forklare det på, men dere skjønner sikkert poenget.

Konkret eksempel på nettsiden:

Artikkel er sluttproduktet.

Backend: Innholdet på nettsiden

API: “bestiller” de komponentene fra innholdet som skal vises i artikkelen.

Dette gir en mer fleksibel løsning, da man kan da hente ut innholdet helt fritt uten å tenke på hvordan det er bygd opp fra tidligere. Man henter innholdet, ut og setter det i sammen og viser det frem på ønsket måte.

Hva menes med Headless CMS?

Med en Headsless CMS-løsning menes at backend er en container hvor alt innholdet blir lagret. Denne er ikke avhengig av frontend-rammeverket. I motsetning til at disse komponentene oppfører seg som ett lag, vil en Headsless CMS løsning lagre data, og ved hjelp av API vil innholdet vises etter ønske.

api-forklaring

API

Forklaring

Illustrasjonen viser det på en veldig enkel måte. Backend er kjøleskapet som inneholder alle matvarene. API´et er det som bestemmer hva som skal serveres. Eksempelvis API bestiller: poteter + fløte + ost = fløtegratinerte poteter.

Fløtegratinerte poteter = det som vises på nettsiden.

Dette er kanskje en merkelig måte å forklare det på, men dere skjønner sikkert poenget.

Konkret eksempel på nettsiden:

Artikkel er sluttproduktet.

Backend: Innholdet på nettsiden

API: “bestiller” de komponentene fra innholdet som skal vises i artikkelen.

Dette gir en mer fleksibel løsning, da man kan da hente ut innholdet helt fritt uten å tenke på hvordan det er bygd opp fra tidligere. Man henter innholdet, ut og setter det i sammen og viser det frem på ønsket måte.

Konkret eksempel på nettsiden:

  • Artikkel er sluttproduktet.
  • Backend: Innholdet på nettsiden
  • API: “bestiller” de komponentene fra innholdet som skal vises i artikkelen.

Dette gir en mer fleksibel løsning, da man kan da hente ut innholdet helt fritt uten å tenke på hvordan det er bygd opp fra tidligere. Man henter innholdet, ut og setter det i sammen og viser det frem på ønsket måte.

Hvordan kan dette brukes?

På nettsidene til Herøya Inustripark, vil dette gi muligheter som eks applikasjoner, ulike visninger på skjermer. Da tenker vi kanskje mest på booking av møterom, som kan være en kandidat til en applikasjon for å imøtekomme mobilbrukere.

Denne løsningen vil også være mer bærekraftig, da man får muligheten til å hente ut innhold helt uavhengig og man vil kunne tilpasse seg til eksterne løsninger eller videreutvikling over tid.

Oppsummert:

Aplia leverte et løsningsforslag og estimat i 2021. På bakgrunn av endringer i Aplias kompetanse/team, og Herøya Industriparks kravspesifikasjon til ny løsning, valgte vi å fremlegge nytt løsningsforslag. Denne løsningen vil imøtegå Herøya Industriparks behov for nye nettsider og ny CMS løsning. Dette er en løsning som er skalerbar og kan videreutvikles over tid ettersom behov endres.

Vi hadde fokus på å finne en løsning med minst mulig avvik fra eZ Publish. Det ble også lagt vekt på overføring av innhold, og en videreføring av eksisterende design med noe modernisering og endringer. Designet vil få et løft da med farger og fonter.

Umbraco CMS

Umbraco er en open source content management system-plattform for publisering av innhold på både World Wide Web og intranett. Det er skrevet i kodespråket C# og distribuert på Microsoft-basert infrastruktur, Microsoft Azure.

”Med Umbraco får man et fremtidssikkert, fleksibelt og kostnadseffektivt styringssystem for innhold med åpen kildekode. Elsket for sitt intuitive redigeringsverktøy, frihet for utviklere og sømløse integrasjoner, åpner Umbraco opp en verden av muligheter for nettstedet ditt – og virksomheten din.”

Les mer om Umbraco på deres nettsider: https://umbraco.com/

Fordeler med Umbraco CMS

  • Åpen kildekode – ingen lisenskostnader
  • Basert på Microsoft-teknologi – trygg og stabil plattform
  • Moderne og brukervennlig grensesnitt – enkelt for webredaktør å jobbe i
  • Modulbasert og fleksibelt – kan tilpasses og utvides, en plattform du kan vokse med.
  • Kan enkelt integreres med andre applikasjoner
  • Finnes i mange språkversjoner – hver redaktør kan velge sitt språk

Aplia anbefalte denne løsningen på bakgrunn av at dette er en CMS-løsning vi ser kan dekke de behovene Herøya Indistripark har for en ny nettside. Umbraco CMS er i utgangspunktet en "råvare" med den fordelen av vi kan lage alt til den. Ingenting som hemmer. Det gjør at den kan vokse etter behov og den har ingen begrensninger på videreutvikling. Herøya Industripark håndterer selv produksjon av innhold, og publisering av alt bilde- og tekstinnhold. Ved Umbraco CMSs enkle brukergrensesnitt bidrar denne løsningen til en mer effektiv og positiv webhverdag.

Det legges vekt på brukervennlighet og effektivt arbeid for innholdsredaktøren, samt følges normer for GDPR, Universell Utforming og brukervennlighet (UX).

Bakgrunn

Herøya Industripark AS jobber strategisk og metodisk med branding og markedsføring av industriparken. De er synlige på sosiale medier, nyhetsbrev og jobber aktivt med nettsiden. De vet at godt innhold og gode brukeropplevelser er avgjørende for  å oppnå gode resultater.

Målsetning

Herøya Industripark ønsket å skreddersy noen maler for at de skal bygge bedre innhold. De ønsket noen faste felter samtidig som de ønsket fleksibilitet på andre. Vi laget 2 nye maler for arrangement og aktuelt. Hovedfokus er at malene skal være gode landingssider som skal brukes til ekstern markedsføring. Ved å lede brukerene inn på egen hjemmeside, vil man oppnå økt besøkstall og økt synlighet av eget innhold.

Platform

eZ Publish legacy, PHP 7.2, rammeverk Starter

Herøya Industripark nettsider

Ønsker du å komme i gang med nytt prosjekt, eller å gjøre noe med eksisterende løsning men vet ikke helt hvor du skal starte? Fyll ut kontaktinfo så hjelper vi deg.

Christian

Christian Hjellestad

Salg- og markedssjef

christian.hjellestad@aplia.no 406 44 407

Kontakt