Til hovedinnhold
En hvit pult med tastatur, telefon, kaffekopp, og en skjerm som viser grafer. Fra StockSnap.

Alternativer til cookies

Mmmm.. Nettleserkjeks. Tror du britene kaller dem for browser biscuits?

Hva er cookies 

Cookies er små informasjonskapsler som lagrer midlertidig informasjon om brukerne som er inne på nettsiden din. Du har kanskje sett at mange nettsider har et banner som spør om du aksepterer bruk av cookies. Disse er lovpålagt i henhold til GDPR-loven, for å bevare personvernet til brukerne, dersom du benytter deg av cookies. Les mer om hva cookies er på denne linken. 

Hvorfor unngå bruk av cookies 

Det er ikke noe direkte galt ved å bruke cookies. Her på aplia.no benytter vi faktisk noen av dem selv. Vi bruker verktøyet “Google Analytics” for å få oversikt over hvilke sider som blir mest besøkt på nettsiden vår og hvor brukerne kommer fra, men planlegger å bytte ut dette verktøyet med et “cookiefree” alternativ. 

Grunnen til at mange misliker cookies er den samme som hvorfor de er så nyttige; de kan brukes til å spore brukeren, med alle de personvernkonsekvensene det kan ha. Derfor har håndteringen av cookies blitt mye strengere de siste årene, og det trengs et aktivt samtykke for å godta bruken av cookies.  

Dersom du vil unngå store, irriterende bannere som er masete for brukeren er det derfor best å unngå bruken av cookies, og det er lett å få det gjennomført! 

Hvordan unngå å bruke cookies? 

Standard skal alltid være at brukeren ikke ønsker informasjon lagret om seg. Har du et valg for “Husk meg” skal denne være tom fram til brukeren selv har krysset av for den. Alt annet vil stride mot GDPR. 

Alternativer til analytics

Analyseverktøyer brukes mye, men mange av dem henter informasjon om brukeren og selger denne informasjonen videre til markedsføringstjenester og andre tredjepartsleverandører. Selv om brukeren etter loven aktivt må samtykke til dette, er det ikke alle som vet hva det faktisk innebærer. Derfor er det anbefalt å finne alternative analyseverktøyer som bevarer personvernet til brukerne, men samtidig gir deg den informasjonen du trenger. 

Med "cookieless" analyseverktøy blir hver bruker ansett som en ny og unik bruker, og kan dermed anonymiseres.

1. Plausible 

Plausible er det analyseverktøyet vi anbefaler sterkest for personvernbevisste webredaktører, som bare ønsker de viktigste dataene fra brukerne. Plausible krever lite kapasitet av nettsiden og er enkelt å både forstå og bruke. Faktisk skal Plausible være 45 ganger lettere enn Google Analytics, noe som både gjør din nettside raskere og mer miljøvennlig.

Du får innsikt i

  • Antall besøkende i ulike, valgte tidsrom
  • Brukerens beliggenhet
  • Hvilke sider brukeren har besøkt
  • Operativsystemer og nettlesere som blir brukt

Alt dette mens brukeren fortsatt beholder sin anonymitet og ingen data blir lagret på dem. 

Pris: 4$ i måneden, som faktureres årlig, men kan være gratis om vi setter opp verktøyet på egen server.

2. Fathom 

Et litt dyrere alternativ er Fathom, men til gjengjeld får du mye spennende for pengene. Du får presentert nettsteddataene på et raskt dashbord med en klar og rask presentasjon av de viktigste dataene. Dette inkluderer det viktigste innholdet på nettsiden din, se hvor brukerne kommer fra og andre nyttige data på én skjerm.

Med Fathom får du

  • Ubegrenset med analyse over nettsider, epostrapporter og utvalgte domener
  • Et verktøy som kan håndtere millioner av sidevisninger
  • Sanntidsinnsikt
  • Et utvidbar verktøy, som du kan justere etter egne behov
  • Delbare dashbord

Pris: Starter på 14$ i måneden

3. Simple Analytics 

Simple Analytics fokuserer på å ha en enkel og ren analyseløsning. De viser sider med flest sidevisninger, hvor brukerne kommer fra, skjermstørrelser og mer, på en oversiktlig måte.

Dette får du: 

  • Veldig enkel og ren visning av statistikk
  • Sender analyserapporter til eposten din
  • Gjør det mulig å eksportere dataen over i andre verktøy
  • Darkmode

Pris: Starter på 19$ i måneden

Unngå bruk av enkelte typer iframes 

Når iframes benyttes kan det bli hentet cookies fra nettsidene du bygger inn. Disse har du ikke kontroll over, og dataen til brukerne dine eies av nettsidene du bygger fra. Det kan for eksempel være en bit av facebook, youtube eller en instagrampost. Gode cookiebannere skal inkludere disse i oversikten over gjeldende cookies, slik at brukeren kan velge å ikke laste de inn.  

Kontakt oss for en prat om cookies, gode cookiebannere og hvordan du skal bevare personvernet til dine brukere via denne kontaktsiden.