1. Designprofil

En tydelig designprofil sørger for at nettsiden din blir unik og har en rød tråd med annet profileringsmateriell. Bruk av farger, fonter og andre visuelle elementer hentet fra bedriftens designmanual bidrar til å skape en helhet og sørger for at brukerne kjenner igjen din merkevare umiddelbart.

2. Strategi og målgruppe

Hva er egentlig formålet med nettsiden? Og hva definerer målgruppen vår? Dette er to viktige spørsmål som gir svar på hvordan nettsiden din bør bygges opp for å oppnå best mulig brukervennlighet og verdi.

Strategisk oppbygging av innhold og design skaper de beste brukeropplevelsene. Og ved hjelp av riktig navigasjon kan vi legge til rette for en brukerreise som hjelper brukerne til å utføre mål vi ønsker at de skal gjennomføre på nettsiden. Dette kan være alt fra å melde seg på et nyhetsbrev til å ta kontakt gjennom et kontaktskjema. 

3. Universell utforming

Universell utforming er lovpålagt og handler om tilgjengelighet for alle type brukere. Er nettsiden din mobiltilpasset? Er teksten stor nok og lett å lese? Er fargekontrastene av godkjent verdi? Og er lenker visuelt identifiserbare? Du kan lese mer om universell utforming i bloggartikkelen vår Hva er universell utforming på nett?

4. Innhold av kvalitet

Bruk bilder, ikoner og andre visuelle elementer av meget god kvalitet. Bruk gjerne egne bilder og unngå stockphotos så langt det lar seg gjøre. Men pass også på å ikke bruke for store filer slik at nettsidens hastighet svekkes. 

Som webredaktør bør du også tenke på hvordan bygger innhold i form av tekst og bilder. Det kan for eksempel være ødeleggende å skrive for lange ingresser i en visning av siste artikler. Eller poste bilder i mange ulike størrelser.

Sørg også for å få frem det viktigste og fjern unødvendig innhold.

Ønsker du å vite mer om hva du kan gjøre for å få et bedre webdesign? Vi i Aplia tilbyr behovsanalyse, systemarkitektur og tjenestedesign. Sammen kan vi skape de beste brukeropplevelsene.

Ta kontakt med oss for et uforpliktende møte.